Lilypie Premature Baby tickers

Lilypie Premature Baby tickers

Thursday, September 23, 2010

Day 44

 

Pejam celik pejam celik dah 44 hari dah saye bersalin..dah habis pantang nih, yey! ok, actually habis pantang masa 40 hari lagi, sbb dapat baby boy, kalau baby girl baru 44 hari.. (kata mereka laa) anyway, nama jer la habis pantang, mcm tak der beza sangat pun rasanyaa..Pertamanya, sebab pantang saya nih cuma melibatkan makanan n jalan2 jer.. tak der la param pilis suma tu.. keduanya pulak, walopon dilarang makan itu ini, kalau saya kata saya nk makan, maka saya makan laa.. fedulik! heheh.. bab2 larangan berjalan pun saya tak dapatlah penuhi. dah anak saya tu sakit, first 2 weeks mmg hari2 ulang alik ke spital pun.. dah kuar spital, kene plak follow up.. so, dgn lain perkataan, pantang saya mmg ke laut lah.. hehehe

Anyway, utk meraikan berakhirnya pantang saya yg tak seberapa nih, smlm masa pegi KMC utk check up Z^chary tu, singgah KFC jap..fuuhhh, legaa dpt makan KFC.Masa pregnant dulu, mmg tak leh makan ayam.. sbb GELIII terbayangkan ayam yg isinya putih2 tu..bau pun tak bleh.. (sekarang, boleh pulak?) hehehe..

aIMG_0786 ::Z^ch yg tertidur sambil tunggu mama melantak::

masa dlm pantang tu, sepatutnya saya hanya boleh makan ikan.. menu hari2 saya hanyalah ikan haruan kering, or sup haruan, or haruan bakar.. kadang2 jer dpt makan ikan perisa lain or daging bakar.. lepas 2-3 mgu naik hangin ler saya.. tension beb asik makan mende tuu ajee.. waaa.. then saya pun curik2 la makan mende2 lain.. hahahah

Harini jugak first time berurut nih.. urut sikit2 jer laa pagi tadi.. since kene caesarean nih, diorang kata tak bleh berurut lg.. stakat urut kaki tangan tu boleh laa.. mengikut mak bidan, batu ketuban saye dh terletak elok.. apekah itu batu ketuban??? uterus ke ar? nurse yg dtg pun asik mention pasal batu ketuban nih..hmm,pelek btol saye.. tak per laa.. as long as normal tu,kire ok laa..

owh, berat saye pun dh kembali normal.. 42kg.. dari hari yg ke 30 haritu lagi static jer kat takuk 42kg tu.. tapi rasanya dh lepas pantang nih boleh naik skit kot.. target 45kg laa.. baru berat ideal.. sayang btol sbb tak measure berat lepas bersalin haritu.. brp lah agaknya berat amniotic fluid saye..

perut masih menggelebeh huhuhu.. mak bidan kata mmg lambat skit nk kecut balik..tambahan plak tak boleh bertungku berurut nih, lagi la makan masa.. tapi dia kata kulit perut saya dah menipis elok jer, so tak perlu risau la.. huhuu, tapi saya masih risau laa.. dah la saya nih kecik, tetiba jer perut membuncit.. uwaaaa..!!

bengkung-4panel-n-sireh ::Bengkung Modern for caesarean::

memula dulu lepas mandi air daun2 tu, saye ade gak pakai kapur limau.. rasanya berkesan jugak, cuma kulit cam gatal2.. so, skrg mmg dh tak pakai laaa..then saya ada beli bengkung moden  strap on yg kunun2 amat berguna utk org2 yg bersalin c-sect nih.. pakai dgn cream sireh.. adoiiii, panas n pedih giler.. terus cam malas nk pakai dah.. kadang rajin jer laa saya pakai..skrg nih asik sapu minyak halia panas tu jer..  bercadang mau beli premium beautiful la pulak.. tapi perlukah? saye nih mmg dah kurus kerempeng nih.. pastu lak tak rajin pun.. kang beli, jadik cam bengkung modern tu jerr.. bayar memahal, tapi terlipat elok kat tepi katil nih.. lg satu, size dia walopon xs, still mcm besar  jer measurement utk saya.. tapi saya mau perut kempisss.. hmm, sape2 agent tolong kasik penerangan skit..

so, itu ajelah regime berpantang saya.. kalau saya tahu cam gini rupanya berpantang, tak perlulah saya balik berpantang di kampung lagi next time.. (wah, dah ada next time la pulakkk hikhikhik…)

No comments:

Post a Comment