Lilypie Premature Baby tickers

Lilypie Premature Baby tickers

Monday, October 18, 2010

Detik-detik Kelahiran Part I (pre-delivery)

Setelah lebih 2 bulan, barulah nk menceritakan detik2 kelahiran nih.. hehehe.. tak per lah, asal adaa.. yg penting sebagai memory di kemudian hari.. 

8th August 2010

Seperti yg tlh diarahkan oleh Dr Bava, harini saya perlu melaporkan diri di hospital Sultanah Bahiyah. Hari ini juga hubby dijadualkan tiba from Ireland. So tgh hari tu dgn ditemani oleh my mum n my sis, kami ke airport untuk menjemput hubby yg tiba around 2.30pm gitu. lepas berdrama air mata sebabak dua,around 4pm kami pun terus ke  PAC (Patient Admission Centre).

Sementara menunggu giliran utk CTG scan suma2 tu, saya dan suami berbincang dgn admission nurse. nak minta private room, rupa2 nya tak de private room utk wad bersalin. ahhh sudahh.. takkan la saya nk stay 4 hari before delivery tu kat public room kot.. nope, saya tak kisah nk stay public room, yg saya kisahkan – suami saya.. kesian dia, dh la cutinya cuma 1 mgu, pastu x dpt stay dgn saya plak tuu..

terus saya carik dr Haliza. nk mintak tangguh admission. tapi dia sedang ber conference pulak. so, pesan kat nurse, bila dr Haliza habis conference, cepat2 inform dia saya nk jumpa.. sambil2 tunggu dr Haliza tu, saya buat ler ctg scan.. lamaa giler.. bila dh siap, dh pukul 5.30pm. terus tanya nurse, dr Haliza dh habis conference blom, dia ckp blom.. ok fineee.. then ade MO dtg nk check saye. saya ckp nk tunggu dr haliza jugak. so, dia pegi check, rupanya conference dh lama habis n dr haliza dh balik dh pun.. waaaa…hampeh ko nurse!!!

Doctor2 lain kat situ pun kesiankan saya, tapi diorang x dpt nk buat ape2 laa since bos dh suruh admit kan.. nak tak nak, terpaksa la saya stay.. huhuhu.. kesian hubby..

dah habis suma urusan admission n initial check up tu, saya pun disorong ke wad Kenanga 2A. masa tu dh pukul 8pm. dh kiss2 goodbye dan drama air mata lg 2-3 babak, suami pun terpaksa beredar. tinggallah saya sendirian utk pertama kalinya seumur hidup saya tido dlm wad..(with 2 other patient dlm bilik tu..)

sementara tu, hubby pulak check in hotel dekat town. nak balik kampung mcm susah la plak utk dia berulang alik ke hospital sebab kampung agak jauh..

9th August 2010

Malam tadi x tidur lena sgt sbb every 3 hrs nurse dtg utk check heartbeat baby.. pagi tu around 6 am doctor oncall dtg melawat. borak2 dgn dia n mentioned nk kuar. dia ckp kene mintak permission dari consultant laa.. so, tunggu lah consultant round pulak..

tetiba dlm pukul 8.30am gitu, dgr kecoh2 kat luar oh rupa2nya dr Haliza n her team datang melawat saye.. terus mentioned kat dia saya nk kuar sekejap.. semalam pun ok lah.. but then she comes with other news..

Dr Haliza ckp Dato’ Mohan (the paed surgeon) baru jer call. dia ada urgent family matters kat perak n tak dpt jumpa saya n hubby today and most importantly, he request to do the surgery on my baby sehari lebih awal (i.e. on the 12th) – which also mean that my c-sect date pun kene sehari awal la..

Tapi 11th Aug tu Public Holiday (Awal Ramadhan). dr haliza n dr bava cuti lah, and hanya ada oncall doctor jer.. dr bava akan dtg ler utk tgk2 saya, tapi he will not perform the surgery.. so, diorang suruh decide whether i still want them to deliver my baby on the 12th (and other dr to perform surgery on baby) or other doctor yg sambut my baby n Dato Mohan can perform his surgery.. tanpa berfikir panjang, of course i want Dato Mohan. after all  he is the best well known surgeon in northern. (dr bava pun the best OnG in northern gak.. but baby’s case is more urgent)

so decision is made. lepas borak2 dgn dr haliza tu, dia terus call dr bava inform my decision. pastu dia pun tanya if i can be discharged for a day. dr bava pun very understanding and allowed me to go.. dgn syarat i have to be back tomorrow before maghrib.. heheehe..

sebelum balik tu, me n hubby met with Mr Uma. Dato Mohan suruh dia jumpa kitorang n explain about the surgery since he cant be there himself. Terharu betul dgn kebaikan Dato Mohan.. busy2 dia pun sanggup balik sekejap just to perform our baby’s surgery.. Mr. Uma tanya la if we know him personally, and he quite surprise knowing that we havent even met. Actually dr Bava yg beriya2 recommend dato mohan nih.

tgh hari tu, saya pun angkut lah semula segala beg2 saya n check in hotel with hubby.. at last, dapat juga bersama hubby setelah lebih 2 bulan x bersua.. huhuhu.. that night kitorang kuar makan2 kat town.. yer la, lepas nih saya kan dh kene berpantang…

10th August 2010

aIMG_0631::Last day hidup ber dua – perutku yg sungguh maju kedepan::

seperti yg dijanjikan, ptg tu saya pun melaporkan diri ker PAC semula.. nurse2 tu suma hairan, apesal dtg balik?? hahahah..

dah settled urusan admission tu, saya pun dimasukkan semula ke ward, but this time wad kenanga 2C pulak.. malam tu, mmg dah dup dap dup dap dah.. warghh.. besok nk kene operate nih..

walaupun pada asalnya saya dikategorikan sebagai elective c-sect, tapi sebab tarikh dh ubah tu, maka saya di klasifikasikan sbg semi emergency (SE-LSCS) la pulak.. disebabkan itu,  masa utk operation dimulakan tidaklah diketahui.. haiyooo, lagi lah menggelabah saya. setiap kali doctor (HO) datang, saya mesti tanya, agak2 saya kene pukul baper doctor? hahaha.. mmg gelabah habis laa..

malam tu jugak nurse panggil utk shaving private part.. saya ckp saya tak mo.. saya dh buat sendiri la nurse.. tapi nurse tu ttp tak pedulik, dia kata, biar dia check dulu.. maka saya pun telah dinodai buat pertama kali nya.. hahaha.. kelakar btol.. (okeh malu sebenarnya), seb baik ler saya kene operate, kalau tak mesti kene seluk2 pulak.. haiyooo…

lepas adengan selak menyelak tu, HO datang.. dia ckp nk masukkan line (canula) kat tangan saya.. saya pun serahkan jer la tangan saya tu, sekali masa dia masukkan jarum tu, memancut2 darah keluar.. habis lantai n terpercik gak ke cadar.. menggelabah la dia.. boleh plak dia pause sekejap sbb tatau nk buat apa.. (biasa laaa, doctor baru kan..) seb baik teman sebilik saya cepat2 g amik tissue.. pastu dh lap2 tu,boleh pulak dia tutup cap tak rapat, tetiba jer darah saya mencurah2 keluar semula… hahahaha…(okeh, scary sebenarnya.. tapi kelakar sungguh tgk muka dia pucat lesi..).she knows my hubby pun doctor, sbb tu la dia takut tuu.. heheheh.. tapi mmg sampai pening2 la jugak saya sbb darah banyak keluar..

aIMG_0637 :: Pelapik cadar dh ditukar, tapi masih ade kesan darahnya.. huhuh::

oh, masa saya warded tu, saya jugak berkenalan dgn sorang medic student (Chinese) final year nih.. ape nama ntah, ahkak lupa la pulak.. dari first night lagi dia meng interview saya.. saya pun layan jer laa.. sbb ingat time hubby student dulu pun, katanya agak susah nk dpt patient yg nk cooperate.. memahami situasi tersebut, maka segala informasi lah saya bagitau dia.. sukalah beliau sbb my case pun agak rare.. siap di angkutnya kengkawan 2-3 org lagi.. tapi at least ade peneman.. sbb kejap2 dia dtg borak2.. siap bawak air lagi..  drpd hari first, sampai lah ke hari last saye dia spital, dia yg menemani.. (and i still cant get his name!!)

anyway, malam tu saya tak dapat nak tido nyenyak.. gelisah, resah, takut, excitement, suma ada.. tak habis2 saya berdoa semoga semuanya berjalan lancar.. roomate saya bertukar ganti dlm masa hanya beberapa jam tu.. semua sibuk kira contraction or brp cm dah ‘buka’ saya plak masih relax.. mmg tak sakit ape langsung pun.. cuma perasaan jer yg tertekan… my life will completely change tomorrow…

aIMG_0636a

(to be continued…)

1 comment:

  1. cemas... hahaha okeh nak pi sambung baca yang lain

    ReplyDelete